همایش آموزشی اکوتوریسم، با یا بدون ارزیابی !!

 
مينو حسني اصفهاني (درباره)
مهر 1389

قرار است درادامه مجموعه مراسم و فعالیت های اجراشده به بهانه هفته گردشگری، بزرگداشت روز جهانی گردشگری وتنوع زیستی در غالب یک همایش ملی آموزشی – تخصصی اکوتوریسم و تنوع زیستی در روز یکشنبه یازدهم مهراز ساعت 8:30 الی 19 و در محل هتل المپیک تهران، برگزار شود.
در این مراسم یک روزه، بعضی ازموضوعات مرتبط  به گردشگری پایدار و البته درحیطه طبیعت گردی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. بخشی از موضوعات مورد بحث شامل موارد ذیل می شود:


طبیعت گردی و توسعه پایدار/ طبیعت گردی و پستانداران/ طبیعت گردی و پرندگان/ تاریخ تنوع زیستی / قشم و تنوع زیستی/ طبیعت گردی در مناطق حفاظت شده


همچنین در این همایش آموزشی اولین سری از نقشه های طبیعت گردی ایران معرفی خواهد شد.
این همایش، همانطور که از نامش پیداست، بدنبال برآوردن اهداف آموزشی و تخصصی طبیعت گردی در میان مخاطبین و علاقمندان است، بطوریکه شرکت کنندگان درسخنرانی ها گواهی معتبر سازمان میراث فرهنگی ریافت می کنند.


گرچه اغلب موضوعات انتخاب شده جهت ارائه در این همایش موضوعاتی مهم و بروز درصنعت گردشگری و وپایه ای دردانش اکوتوریسم به حساب می آیند، متاسفانه در تاریخچه چند ده ساله گردشگری ایران و برای بسیاری از فعالین و علاقمندان به طبیعت گردی مباحثی بسیار جدید هستند. بی شک آشنایی و نزدیک کردن شرکت کنندگان به موضوعات روز طبیعت گردی، و ایجاد چالش های نو فکری برای آنها در جهت آموختن هرچه بیشتر و پیاده سازی اصول ابتدایی گردشگری پایداردر ایران از اهداف اولیه ایست که برگزارکنندگان این همایش به دنبال آن هستند.  


نکته اینجاست که برنامه ریزی جهت چنین همایش آموزشی ارزشمندی تا چه حد خواهد توانست به اهداف خود نزدیک شود؟؟ و شرکت کممدگان تا چه میزان به پربار بودن این همایش رای مثبت خواهند داد؟؟
ارزیابی نقاط قوت و ضعف چنین برنامه هایی از ضروریات غیر قابل چشم پوشی است. چراکه به نقد کشیدن همایش پس از برگزاری، توسط صاحب نظران وگروهی از شرکت کنندگان، قطعا در برطرف کردن کاستی ها و ایجاد نوآوری درآینده به مجریان کمک خواهد کرد.اگر برگزاری همایش ها و سمینارها بشکل کلیشه ای ادامه یابد وهدف فقط برگزاری باشد و نه بهره وری، بزودی شاهد از دست رفتن و کاهش مخاطبینی هستیم که دل خوش دارند درخلال چنین مراسمی و از زبان سخنرانان مطالبی علمی، بروزو کاربردی برای کشورشان ایران بشنوند.بی شک وقت آن رسیده که مجریان برنامه های آموزشی گردشگری در اندیشه یک ارزیابی صحیح از این همایش ها و بکارگیری آن در برنامه های آتی باشند و البته نتایج آن را در اختیار علاقمندان و پژوهشگران این بخش قراردهند.

ads ads
mahak kahrizak

mailپست الکترونیک: info@ tourismscience .ir

SMSسامانه پیام کوتاه: 3000705030 (جهت دریافت پاسخ: ممکن است پیامک های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشید)

contactفرم تماس با ما: کلیلک نمایید
account شماره حسابهای ما: کلیلک نمایید
privacyحریم شخصی کاربران و رفع مسئولیت: کلیک نمایید
 

rss

gpls

face

fina1l

 

 علم گردشگری با آغاز نوروز 1388 و با هدف گسترش دانش محور و اصولی گردشگری در سطح کشور فعالیت خود را آغاز نمود. این مجموعه همواره سعی نموده است تا با استفاده از استعداد فعالان این صنعت نسبت به نشر هدفمند قواعد گردشگری در سطح کشور بپردازد. آنچه در علم گردشگری منتشر می شد حاصل تلاش دانشجویان، فارق التحصیلان، اساتید، شاغلین و تمامی علاقمندان دلسوز ....

 

ادامه مطلب