نقش سازمانهای بازاریابی مقصد در تبلیغات پنهان مقصدهای گردشگری

با توجه به مزایای حاصل از نمایش مقصدهای گردشگری در فیلم­ها، سازمان­های بازاریابی مقصدها در صددند تا مقصدها را با استفاده از این ابزار تبلیغ کنند. البته این سازمان­ها در مورد فیلم ­ها و برنامه­ های تلویزیونی قدرت انتخاب ندارند ولی می­توانند در مورد معرفی مناطق خود به تهیه­ کنندگان فیلم­ها ابتکار عمل داشته باشند.

برخی سازمان­ها تلاش می­کنند تهیه ­کنندگان را متقاعد سازند تا در منطقه­ی آن­ها فیلم بسازند. مثلاً ویزیت بریتانیا که نام دفتر ملّی گردشگری بریتانیاست، سعی می­کند که تهیه ­کنندگان هندی را تشویق کند تا برای ساخت فیلم­های بالی­وود از مکان­های مختلف بریتانیا استفاده کنند. استرالیا و سنگاپور نمونه ­­ای دیگر از کشور­هایی هستند که این استراتژی را در پیش گرفته­ اند).

برخی مقصد ها با به­کارگیری متخصصان روابط عمومی با استودیوهای فیلم­سازی ارتباط برقرار کرده و مناطق خود را در فیلم­ها به معرض نمایش می­گذارند.

علاقه به تماشای فرآیند ساخت فیلم نیز در میان مصرف­کنندگان افزایش پیدا کرده و همین موضوع می­تواند فرصتی برای توسعه­ ی گردشگری در یک منطقه باشد. در زمان ساخت یک فیلم و پس از اکران آن، این سازمان­ها باید تلاش کنند تا از طریق تبلیغ در سینماها، تدارک سفرهایی برای روزنامه ­نگاران و کارمندان دفاتر مسافرتی، تأمین بودجه­ی سفرهایی به عنوان جایزه و ... توجه رسانه­ ها را به محل فیلمبرداری جلب کنند.

برخی مقصدها می­کوشند تا خود را در کنار فیلم­ها به عنوان یک برند مطرح کنند. پس از اکران موفق فیلم تمام مخلوقات بزرگ و کوچک، منطقه­ ی همبلتون در نورث یورک­شایر تلاش کرد تا خود را به عنوان کشور هریوت که نویسنده­ ی اثر است، مطرح کند و "موزه­ ی دنیای جیمز هریوت" را تأسیس کرد. همچنین، منطقه ­ای در برادفورد انگلستان، پس از نمایش فیلم­ها و مجموعه­ های تلویزیونی برگرفته از رمان­ های خواهران برونته، برند خود را با نام برونته پیوند داده است.

پس از اکران یک فیلم، سازمان­ها باید تلاش کنند تا علاقه­ ی بینندگان به فیلم را به تعهدی برای بازدیدهای آتی از محل فیلمبرداری تبدیل کنند. تهیه­ ی نقشه­ های مربوط به فیلم و طراحی یک وب­سایت مخصوص که فیلم را به مکان­ها و سایر ویژگی های مقصد مانند هنر، فرهنگ، صنایع دستی و ... مرتبط سازد می­تواند به تحقق این هدف کمک کند.