رابطه رضایت شغلی پرسنل و متغییرهای منبعث از آن با بهره وری نیروی کار بخش اقامتی هتلهای بزرگ-مقیاس تهران ( مطالعه موردی هتل های زنجیره ای پارسیان )

.
رابطه رضایت شغلی پرسنل و متغییرهای منبعث از آن با بهره وری نیروی کار بخش اقامتی هتلهای بزرگ-مقیاس تهران ( مطالعه موردی هتل های زنجیره ای پارسیان )
عنوان

جلایر خلیل زاده، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، زمستان 1389

گردآورنده
دکتر حمید ضرغام بروجنی، استاد مشاور پروفسور جعفر جعفری
استاد راهنما
دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری
اطلاعات نگهداری

اهمیت روز افزون قیمت نهایی اقامت در بسته‏های سفر و سفرهای انفرادی و تاثیر آن در قیمت تمام شده مقاصد، ضرورت کارآیی تولید و اثربخشی مصرف خدمات در واحدهای اقامتی را تبیین می‏کند. امروزه هتلها در تلاشند تا در ضمن حفظ کیفیت، با حداقل داده‏ها، به حداکثر ستانده‏ها دست یافته و در بازار شدیدا رقابتی جهانی به بقای خود ادامه دهند، در این بین ضرورت بهره‏وری نیروی انسانی در فعالیت‏های بهره‏ور هتلی ما را بر آن داشت تا رابطه متغییر نگرشی رضایت شغلی و متغییرهای رفتاری غیبت و چرخش شغلی را با میزان بهره‏وری فردی کارکنان بسنجیم. در این راستا و بر مبنای مدل نظری پژوهش، 4 سازه اصلی و مفاهیم زیرمجموعه، بهمراه متغییرهایی برای سنجش تعریف شده و از طریق پرسشنامه‏های دو گانه کارکنان/ مشتریان داده‏های مورد نیاز جمع‏آوری شدند. جامعه آماری این پژوهش بخش اقامتی مجموعه زنجیره‏ای هتلهای پارسیان تهران بود که بصورت نمونه‏گیری تصادفی مطبق تخصیص بهینه مورد نمونه گیری قرار گرفت و 126 نمونه برای پژوهش انتخاب شد. روایی صوری پرسشنامه به تأئید استادان راهنما و مشاور رسید. میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه نیز 0.783 محاسبه شد که نشانگر پایایی مورد قبول پرسشنامه ها است. در خصوص بهره‏وری کل از روش تحلیل پوششی داده‏ها، مدل شبکه مرحله‏ای استفاده شد و در نهایت تمام مقادیر جمع‏آوری شده و در قالب 8 فرضیه مورد بررسی قرار گرفتند که 5 فرضیه مورد تأیید قرار گرفت. مدل نظری پیش‏بینی شده برای پژوهش مورد بررسی معادلات ساختاری قرار گرفت و درنهایت با واریانس جامعه همسویی پیدا نکرد. با توجه به یافته‏های پژوهش و اعداد بهره‏وری ناشی از روش تحلیل پوششی داده‏ها راهکارهایی برای بهبود بهره‏وری، افزایش کارآیی و اثربخشی و تصحیح فرآیندهای تولید ومصرف خدمات هتل‏های مورد مطالعه ارائه شد.

واژگان کلیدی: بهره‏وری، رضایت شغلی، چرخش شغلی، غیبت شغلی، روش تحلیل پوششی داده‏ها