ارزیابی کیفیت محصول گردشگری شهری تهران از دید گردشگران درون مرزی

 
.
 
 
ارزیابی کیفیت محصول گردشگری شهری تهران از دید گردشگران درون مرزی
عنوان
 

نیلوفرعباس پور، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، 1389

گردآورنده
 
دکتر محمودضیایی
استاد راهنما
 
دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری
اطلاعات نگهداری
 
 
   

توسعه­ ی گردشگری شهری یکی از روش­های احیای مقصد، توسعه­ی اجتماعی- اقتصادی و افزایش رفاه ساکنین مقصد است. توسعه­ی گردشگری شهری علاوه بر ساکنین محلّی باید برای گردشگران و سایر ذی­نفعان نیز مفید باشد. بدین ترتیب فراهم آوردن یک تجربه­ی رضایت­بخش برای گردشگران و جلب رضایت آن­ها یکی از ابعاد توسعه­ی گردشگری پایدار محسوب می­شود. به نظر می­رسد که شهر تهران قابلیت­های متعدّدی برای جذب گردشگر دارد، ولی در نتیجه عدم شناخت انتظارات و ترجیحات گردشگران، در بازار رقابتی گردشگری از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. این تحقیق با اتخاذ الگوی محصول گردشگری شهری سعی دارد رضایت گردشگران درون­مرزی شهر تهران را از کیفیت عناصر مختلف (اصلی، ثانویه و جانبی) محصول گردشگری این شهر ارزیابی کند. آن چه این تحقیق را از سایر پژوهش­های مشابه متمایز می­دارد، ترکیب دو تکنیک IPA(تحلیل اهمیت-عملکرد) و EPI(انتظارات-ادراکات-اهمیت) برای تحلیل داده­های این پژوهش است. برای گردآوری داده­های مورد نیاز، پرسشنامه­ای تدوین شد که انتظارات و ادراکات گردشگران را از کیفیت 27 عنصر گردشگری شهری تهران و همچنین اهمیت هر یک از آن­ها را مورد سوال قرار می­داد. تعداد 146 پرسشنامه از دی ماه 1388 تا پایان اردیبهشت 1389 به روش نمونه­گیری در دسترس در شهر تهران توزیع و تکمیل شد. یافته­های تحقیق نشان می­دهد که بخش عمده­ای از نقاط ضعف محصول گردشگری شهر تهران مربوط به عناصر جانبی (زیرساخت­ها) بوده؛ بنابراین، برای رفع نارضایتی گردشگران، بهبود و ارتقای سطح کیفیت این عناصر در اولویت قرار دارد. این اولویت­بندی، مدیریت و مصرف هدفمند منابع محدود مقصد را میسّر می­سازد.