|
|||||||||||||
انسانها ازگذشته های دورتمایل به مسافرت با اهداف و انگیزه های مختلف داشته اند . امروزه نیز با توجه به نقش توریسم در سود آوری اقتصادی ، کمک به آشنایی فرهنگها و مطرح شدن آن به عنوان یک صنعت از یک سو و نیز خستگی انسانها از ابعاد مختلف مدرنیسم از سوی دیگر بر اهمیت آن افزوده شده است و همراه با گسترش اوقات فراغت و ارتقاء سطح زندگی ، تقویت روحیه کنجکاوی در مردم و رشد و گسترش وسایل حمل و نقل و پیشرفتهای تکنولوژیک ابعاد تازه ای به خود گرفته است لذا باید این واقعیت را پذیرفت که توریسم با سرعتی شگرف و با تأثیر گذاری مسلم و غیر قابل انکار به زندگی مردم راه می یابد.
از نظر مردم محلی و کارشناسان ، توریسم موضوعی ضد و نقیض است. هم خوب است و هم بد. هیولای دعوت نشده ای که در جامعه فرود می آید و در بهترین شرایط سود اقتصادی می آورد اما این امر به قیمت تخریب اجتماع و فشار بر زیر ساختها و محیط زیست آن صورت می پذیرد از این رو توریسم هم یک فرصت است و هم یک تهدید.
در این بین ایران و در داخل آن کلانشهر تبریز با دارا بودن موقعیت جغرافیایی ، اقلیمی و تاریخی کم نظیر از توانها و قابلیتهای بالایی برای جذب توریست برخوردار می باشد. اما تا کنون نتوانسته بهره کافی را از این موقعیت برده و سهم ناچیزی از بازار های توریستی جهان دارا می باشد.
لذا شناسایی چالشها و محدودیت های عمده ای که فراروی توسعه صنعت توریسم در ایران بویژه کلانشهر تبریز قرار دارد اساس این پژوهش را تشکیل داده است که این چالشها و تنگناها در 8 بند و تحت عنوان چالشهای اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ، زیست محیطی، سیاسی، چالشهای مربوط به تأسیسات و تجهیزات توریستی ، چالشهای مربوط به قوانین موجود ، چالشهای مربوط به نیروی انسانی و آموزش آنها و چالشهای نظام اطلاعاتی و اطلاع رسانی طبقه بندی و مورد ارزیابی قرار گرفته است.