بررسی وضعیت بازار خدمات (خدمات توریسم و حمل و نقل) در کشورهای عضو گروه 8-D و شناسایی پتانسیلها و مزیت ها در این کشورها

بررسی وضعیت بازار خدمات (خدمات توریسم و حمل و نقل) در کشورهای عضو گروه 8-D و شناسایی پتانسیلها و مزیت ها در این کشورها
عنوان
 
مونا تاسان، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه تهران، بهمن 1385
گردآورنده
 
دکتر رضا نجارزاده
استاد راهنما
 
 
دانشگاه تهران، دانشکده علوم اقتصادی
اطلاعات نگهداری
 
 
   

 

 

هر چند جهانگردی دارای قدمت دیرینه ای است اما از دهه 60 قرن گذشته بود که توسط اقتصاد دانان توسعه ، جهانگردی در ردیف صنعت قرار گرفت و با عنوان صنعت توریسم در جهان مطرح شد. صنعت توریسم به عنوان یکی از مهمترین و پر درآمد ترین صنایع جهان در آغاز هزاره سوم به شمار می رود که بخش قابل توجهی از درآمد های ارزی کشورها را به خود اختصاص می دهد. این صنعت رو به گسترش ف طبق اعلامیه سازمان تجارت جهانی رتبه سوم را در تجارت بین الملل سال 2000 کسب کرده و پس از صنایع نفت و خودرو سازی ، عظیم ترین صنعت جهان شناخته شده است.

 

بر اساس آمارهای WTO طی دهه های گذشته پیوسته آماتر توریسم و گردشگری و درآمدهای ناشی از آن در حال افزایش بوده و برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای برخورداری از این موهبت در کشورهای بزرگ و کوچکی که از استقلال فکر و درایت و آینده نگری برخوردارند رو به تزاید بوده و هست. کشورهای دارای منابع بکر و طبیعی ، تاریخ و فرهنگ و آثار کهن ، سرآمد دیگر کشورها در جذب گردشگران و موفق در کسب درآمد از این صنعت هستند و کشورهای فاقد این شرایط با نوآوری و خلاقیت در طرح پروژه هایی خاص و کم نظیر سعی در جلب نظر علاقه مندان به سوی خود دارند.

 

توجه به نقش زیر ساخت ها و ارکان های اصلی توریسم که در واقع بدون آنها و یا در صورت ضعف در هر یک از آنها ، توسعه در صنعت توریسم امکان پذیر نمی باشد، به عنوان یکی از چالش های اصلی دست اندر کاران بخش توریسم به حساب می آید. عامل اصلی پیشرفت و فراگیر شدن توریسم ، صنعت حمل و نقل بوده است. لذا توجه به بخش حمل و نقل در صنعت توریسم مهمترین گام در جهت برنامه ریزی به منظور توسعه جهانگردی در کشورها می باشد.

 


گروه هشت کشور مسلمان در حال توسعه موسوم به 8-D متشکل از اندونزی، ایران، بنگلادش،پاکستان،ترکیه،مالزی،مصر و نیجیریه است که درژوئن 1997 در استامبول ترکیه رسمیت یافت . یکی از زمینه های همکاری در قالب 8-D مسأله توریسم است. در این تحقیق وضعیت بازار خدمات توریسم و حمل ونقل در کشورهای مذکور در سال 1383 مورد بررسی قرار گرفت . با استفاده از روش ساده برآورد پتانسیل می توان بالقوه تجارت خدمات توریسم و حمل و نقل در کشورهای عضو گروه 8-D تعیین شد . نتایج این برآورد نشان می دهد که کشورهای ایران ،اندونزی ،ترکیه ، مالزی و مصر در زمینه توریسم ظرفیت مبادلاتی خوبی دارند ولی در اکثر موارد این ظرفیت ها در عمل چندان مورد استفاده قرار نگرفته است. نتایج تحقیق همچنین نشان می دهد که در زمینه خدمات حمل و نقل کشورهای ایران،پاکستان و مصر دارای مزیت نسبی هستند.

 

ads ads
mahak kahrizak

mailپست الکترونیک: info@ tourismscience .ir

SMSسامانه پیام کوتاه: 3000705030 (جهت دریافت پاسخ: ممکن است پیامک های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشید)

contactفرم تماس با ما: کلیلک نمایید
account شماره حسابهای ما: کلیلک نمایید
privacyحریم شخصی کاربران و رفع مسئولیت: کلیک نمایید
 

rss

gpls

face

fina1l

 

 علم گردشگری با آغاز نوروز 1388 و با هدف گسترش دانش محور و اصولی گردشگری در سطح کشور فعالیت خود را آغاز نمود. این مجموعه همواره سعی نموده است تا با استفاده از استعداد فعالان این صنعت نسبت به نشر هدفمند قواعد گردشگری در سطح کشور بپردازد. آنچه در علم گردشگری منتشر می شد حاصل تلاش دانشجویان، فارق التحصیلان، اساتید، شاغلین و تمامی علاقمندان دلسوز ....

 

ادامه مطلب