ارزیابی برنامه ریزی صنعت توریسم در ایران

 
 
 
ارزیابی برنامه ریزی صنعت توریسم در ایران
عنوان
 
رحیم حیدری چیانه، پایان نامه دکتری تخصصی در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی  گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، خرداد 1383
گردآورنده
 
ارزیابی برنامه ریزی صنعت توریسم در ایران
استاد راهنما
 
 
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز،  گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری
اطلاعات نگهداری

 

در حال حاضر صنعت توریسم به عنوان یکی از بزرگترین منابع اقتصادی جهان محسوب می شود و پیش بینی می شود که در دهه 2020 میلادی به صنعت شماره یک جهان تبدیل گردد. در سال 2001 نزدیک به 700 میلیون نفر در جهان سفر توریستی انجام داده اند و درآمدهای ناشی از صنعت توریسم در حدود 500 میلیارد دلار آمریکا بوده است. با اینکه کشور ایران از نظر جاذبه های توریستی یکی از برجسته ترین کشورهای دنیا محسوب می شود ولی سهم ایران از درآمد های بازار جهانی توریسم بسیار اندک و ناچیز است که بیانگر چالشهای بزرگ توسعه توریسم در ایران است. در سال 1379 در حدود 34/1 نیلیون نفر توریست بین المللی به ایران سفر کرده اند و در آمدهای آن بالغ بر 670 میلیون دلار آمریکا بوده است .

بررسی و مطالعه پژوهش حاضر برای سه دهه اخیر در مورد صنعت توریسم ایران نشان می دهد که وقوع انقلاب اسلامی ، جنگ تحمیلی ، تحولات داخلی و فروپاشی نظام شوروی سابق مهمترین وقایع تأثیر گذار بر توریسم ایران بوده اند . فرضیات تحقیق بر اساس روند شکل گیری سرمایه در بخش توریسم ، تغییر ترکیب بازار های ایران و جریانهای عمده توریستی شکل گرفته اند. نتایج پژوهش نشان می دهند که ساختار سنتی ایران ( ذخیره و شکل گیری سرمایه بصورت سنتی و غیر تولیدی مانند معاملات املاک ، خودرو و طلا) ، بروز شرایط محیطی نا مطلوب برای سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی و مدیریت دولتی تسهیلات عمده توریستی ، عمده ترین دلایل تشکیل بسیار کند سرمایه در صنعت توریسم ایران است.

در حالیکه توریسم برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه مهمترین منبع درآمد محسوب می شود ولی در ایران کمتر از نیم درصد را شامل می شود. از طرف دیگر با اینکه در دهه اخیرنرخ رشد ورود توریستهای بین المللی به ایران ( بیش از 20 درصد ) نسبت به نرخ جهانی آن (5 درصد) بیانگر افزایش فوق العاده ورود توریستهای خارجی بوده است، ولی فرو پاشی نظام شوروی سابق و به تبع آن تغییر ترکیب بازارهای ایران و تحولات داخلی در رتبه بعدی ، مهمترین دلایل رشد مذکور می باشد. تا جائیکه بیش از 80 درصد بازار های ایران مربوط به کشورهای همجوار جمهوری آذربایجان ، ترکیه، پاکستان و افغانستان بوده است که از ایران عمدتاً بعنوان مقاصد عبوری و ترتنزیتی استفاده می کنند. از سوی دیگر بررسی روند جریانهای توریستی عمده در ایران مبین این نکته است که در حال حاضر صنعت توریسم ایران در راستای سیاستهای تمرکز گرائی و بر خلاف استراتژی های آمایش سرزمین برای کاهش نابرابری های ناحیه ای و بهبود کیفیت زندگی ساکنان نواحی پیرامونی و کمتر توسعه یافته ، عمل می کند .

بطوریکه بیش از 80 درصد منافع توریسم ایران متعلق به استانهای توسعه یافته تر تهران، مازندران، خراسان، اصفهان و فارس می باشد که تمرکز تسهیلات ، امکانات و جاذبه های توریستی مهمترین دلایل این روند محسوب می شوند. یافته های تحقیق نشان می دهد که تصویر ذهنی نا مطلوب از ایران بعنوان یک مقصد توریستی نا امن و تحولات اقتصادی عمده ترین عواملی هستند که توریسم بین المللی و داخلی ایران را تحت تأثیر قرار می دهند. بررسی، مطالعه و ارزیابی روند کنونی صنعت توریسم ایران بیانگر این امر است که فقدان چهارچوب مفهومی عقلانی از توریسم به عنوان یک صنعت مهم فرسودگی و ناکارآمدی امکانات و تسهیلات توریستی و شبکه ارتباطی ایران برای توسعه توریسم در سطح بین المللی، ساختار سازمانی نا مناسب و تعدد مراکز سسیاست گذاری در حوزه توریسم ، ناکارآمدی سازمان متولی کنونی توریسم ایران بعنوان وزنه ای سنگین در کابینه دولت، فقدان ضمانت اجرایی قوانین و مقررات توسعه توریسم ایران ، عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش ، مدیریت دولتی و نیمه دولتی تسهیلات و امکانات عمده توریستی ، عدم بکارگیری سیستم حساب اقماری توریسم(TSA ) در حسابهای ملی ف بی توجهی به آمار و داده های ضروری برای برنامه ریزی و فناوری اطلاعات (IT ) در حوزه توریسم ، فقدان رویکرد برنامه ریزی ناحیه ای و محلی برای توریسم ایران، تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داخلی و ارائه تصویری نا مطلوب از ایران برای توریستهای بین المللی از سوی وسایل ارتباط جمعی غرب غ مهمترین دلایل ناکامی برنامه های توسعه توریسم ایران محسوب می شوند.
   
  

ads ads
mahak kahrizak

mailپست الکترونیک: info@ tourismscience .ir

SMSسامانه پیام کوتاه: 3000705030 (جهت دریافت پاسخ: ممکن است پیامک های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشید)

contactفرم تماس با ما: کلیلک نمایید
account شماره حسابهای ما: کلیلک نمایید
privacyحریم شخصی کاربران و رفع مسئولیت: کلیک نمایید
 

rss

gpls

face

fina1l

 

 علم گردشگری با آغاز نوروز 1388 و با هدف گسترش دانش محور و اصولی گردشگری در سطح کشور فعالیت خود را آغاز نمود. این مجموعه همواره سعی نموده است تا با استفاده از استعداد فعالان این صنعت نسبت به نشر هدفمند قواعد گردشگری در سطح کشور بپردازد. آنچه در علم گردشگری منتشر می شد حاصل تلاش دانشجویان، فارق التحصیلان، اساتید، شاغلین و تمامی علاقمندان دلسوز ....

 

ادامه مطلب