بررسی و تحلیل الگوی فضایی توریسم شهری، مطالعه موردی: شهر اصفهان

بررسی و تحلیل الگوی فضایی توریسم شهری، مطالعه موردی: شهر اصفهان
عنوان
 
علی موحد، رساله دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس، پائیز 1381
گردآورنده
 
دکتر حسین شکویی
استاد راهنما
 
 
دانشگاه تربیت مدرس
اطلاعات نگهداری
 
 
   

صنعت گردشگری به حدی از رشد رسیده که فعالیتهای گردشکری به عنوان بخش چهارم فعالیتهای انسان پس از کشاورزی صنعت و خدمات محسوب می گردد و کارشناسان پیش بینی می کنند به عنوان سود آورترین صنعت جهان در آید. بطوریکه از آن به عنوان صادرات نامریی که مرکز اقتصادی آن شهرها هستند نام می برند.

امروزه توریسم، جایگاه مناسبی را در رشته ای علمی، بخصوص جغرافیا کسب کرده است.گردشگری پدیده ای نوین و معاصر ، به عنوان یکی از فرآیندهای تولیدکننده فضا از مختصات بنیادین جوامع شهری است که در شهرهای پرازدحام ، پرتراکم و آلوده با فعالیتهای سخت و کسالت آور، انسان شهری را قادر به تحمل و تداوم زندگی می کند. محیط های شهری بدلیل تمرکز جمعیت فشارها و خستگی های ناشی از کار بعنوان مبدا مسافرت گردشکران و از طرف دیگر با امکانات رفاهی، فرهنگی، بهداشتی، ارتباطات، بازرگانی و داشتن جاذبه های تاریخی – توریستی بعنوان مقصد توریستها بشمار می آید.


این پژوهش در صدد تعیین فضای توریستی شهر با استفاده از سیستم GIS است. جهت شناخت فضای توریستی این سوال اصلی مطرح است توریستها چه فضاهای شهری را بیشتر مورد توجه و استفاده می کنند؟
جهت شناخت و ارائه الگوی بهینه توریستی این سوال کلی طرح شد چه قسمت از سازمان فضایی شهر را می توان بعنوان فضای توریستی جهت استفاده بهینه مشخص کرد و الگوی  بهینه چیست؟
هدف از پژوهش بررسی توریسم شهری و مهمترین عناصر توریسم شهری اصفهان است که بیشتر مورد توجه و بازدید توریستها قرار می گیرند بنابر روند حرکتی و جریانات توریستی در شهر الگوی فضایی توریسم شهر اصفهان تعیین و محدوده فضایی توریسم مشخض می گردد . بنحوی که مشخص می گردد توریستی که وارد شهر اصفهان می شود بیشتر از چه مکانهای توریستی و از چه قسمتهای شهر بازدید و از چه قسمتهای شهری دیدن نمی کند.


هدف مهم دیگر پژوهش که ارائه راهکارهای مناسب جهت استفاده از تمام ( پوشش کلی) فضای توریستی شهر است به بررسی و شناخت محورهای ارتباطی مناسب در درون بافت تاریخی شهر است که بخش مهم از فضای توریستی شهر اصفهان را نیز تشکیل می دهد. محورهای ارتباطی مذکور با هدف استفاده بهینه از تمام فضای گردشگری شهر است که علاوه بر افزایش ماندگاری و مدت اقامت گردشگر در شهر از تجمع و شلوغی و همچنین ترافیک در برخی از فضاهای مطرح و شناخته شده اصلی شهر جلوگیری میکند.


فرضیات تحقیق بر اساس هدف تحقیق و سوالات مطرح شده طرح گردید و سعی شد تمام جوانب توریسم شهری را پوشش داده ودر راستای تحقیقی که ویژگیهای برنامه ریزی داشته باشد طرح گردد:

1.الگوی رفتاری ( جریان و نحوه دسترسی) توریسم شهری تحت تأثیر فضایی عناصر توریستی و نوع مکان توریستی است.
2.اطلاعات قبلی توریستها و محل استقرار آنان در استفاده از فضای توریستی موثر است .
3.وجود بازدید های شخصی و جمعی ( تورها) در استفاده از فضای توریستی متفاوت است.
4.فضای توریستی شهر اصفهان بیشتر تحت تأثیر بافت قدیم شهر است.
5.فضای توریسم شهری (منطقه توریسم شهر) را از طریق محورهای ارتباطی مناسب و توزیع مناسب کاربریهای خدماتی می توان بهینه کرد.
نتایج تحقیق نشان داد الگوی فضایی توریسم شهر اصفهان مبتنی بر بافت وفضای تاریخی شهر است و بیشتر بخش مرکزی شهر را پوشش می دهد. بخشی از بافت تاریخی شهر که کمتر دستخوش تغییر گشته از توجه کمتری برخوردار است و لذا می توان با ایجاد و معرفی محورهای تاریخی – توریستی آن بخش از شهر را فعال نموده و ماندگاری توریست در شهر را افزایش داد.

از دیگر نتایج تحقیق می توان به معنی داربودن رابطه بین نوع محل اقامت گردشگران با تعداد جاذبه های بازدید شده و تفاوت بین گردشگرانی که با مطالعه و اطلاعات لازم با گردشگران که بدون مطالعه وارد شهر می شوند در استفاده از فضاهای توریستی ذکر کرد.

ads ads
mahak kahrizak

mailپست الکترونیک: info@ tourismscience .ir

SMSسامانه پیام کوتاه: 3000705030 (جهت دریافت پاسخ: ممکن است پیامک های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشید)

contactفرم تماس با ما: کلیلک نمایید
account شماره حسابهای ما: کلیلک نمایید
privacyحریم شخصی کاربران و رفع مسئولیت: کلیک نمایید
 

rss

gpls

face

fina1l

 

 علم گردشگری با آغاز نوروز 1388 و با هدف گسترش دانش محور و اصولی گردشگری در سطح کشور فعالیت خود را آغاز نمود. این مجموعه همواره سعی نموده است تا با استفاده از استعداد فعالان این صنعت نسبت به نشر هدفمند قواعد گردشگری در سطح کشور بپردازد. آنچه در علم گردشگری منتشر می شد حاصل تلاش دانشجویان، فارق التحصیلان، اساتید، شاغلین و تمامی علاقمندان دلسوز ....

 

ادامه مطلب