کاربرد سیستم های چند عامله در طراحی توریسم الکترونیکی

کاربرد سیستم های چند عامله در طراحی توریسم الکترونیکی
عنوان
 
علی اکبر نیک نفس، رساله دکتری ریاضی کاربردی
گردآورنده
 
دکتر محمد ابراهیم شیری
استاد راهنما
 
 
دانشکده ریاضی و کامپیوتر-گروه ریاضی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، خرداد 1386
اطلاعات نگهداری
 
 
   

در این رساله دکتری به بررسی مسائل تجارت الکترونیکی با تمرکز بر توریسم الکترونیکی پرداخته می شود و رویکرد کلی در حوزه فناوری اطلاعات برای کاربرد سیستم های چند عامله هوشمند در مدل سازی مسئله توریسم الکترونیکی مطرح می گردد.
در شروع کار، ضمن تشریح صورت مسئله و تاریخچه آن، ایده اصلی و تئوری های مورد استفاده بیان می شوند و نیز اجرای مسئله گردشگری با رویکرد فناوری اطلاعات بررسی می گردند. عامل های مورد نیاز در مسئله تعریف شده و برای هر عامل با استفاده از شیوه های مناسب هوش مصنوعی ، روش اجرایی مورد نیاز مطرح می گردد. ارتباطات و فرایندهای تراکنشی بین عامل ها بررسی و سیستم از دیدگاه ساختار کلی طراحی می شود بگونه ای که برای ادامه کار در آینده امکان برنامه نویسی و تولید بسته های نرم افزاری هوشمند بر اساس الگوریتم های ارائه شده وجود خواهد داشت.

برای تشریح بیشتر، مسئله ای نمونه مطرح می شود و ضمن مدل سازی آن، با داده های نمونه مسئله حل و پیاده سازی آزمایشی صورت می گیرد. در مسیر طراحی و پیاده سازی چند ابزار اصلی برای ساختار سیستم چند عامله مورد نیاز بوده اند که از بین آنها روش استدلال نمونه محور مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر آن بعنوان یکی از کاربردهای بسیار رایج و پراهمیت، سیستم های توصیه به مشتری مورد توجه قرار گرفته و از روش ها و اصول مورد استفاده در سایت های مشهور فروش الکترونیکی دنیا بهره گیری شده است. با توجه به اهمیت فوق العاده ای که مقوله گردشگری از دیدگاه های اقتصادی-فرهنگی-سیاسی و اجتماعی برای کشورها دارد چنین طرحی می تواند در دراز مدت در قالب یک طرح ملی برای هر کشور تعریف شده و پس از تکمیل مراحل پژوهشی تبدیل به یک کاربرد مهم و موثر در افزایش چشمگیر بهره وری شده و در سطح ملی بکار رود. حاصل نهایی این طرح منجر به افزایش سطح رضایتمندی مشتریان ، موفقیت برگزار کنندگان تور از نظر کمی. کیفی، و توسعه سریعتر صنعت گردشگری با تکیه بر امکانات فناوری اطلاعات خواهد بود.


در گزارش حاضر ابتدا نگاه کلی به موضوع پایان نامه ارائه می شود. در فصل دوم صورت مسئله تجارت و توریسم الکترونیکی تشریح می شود و سپس در فصل سوم به تفهیم سیستمهای چند عامله و روشهای مورد استفاده در هوشمند سازی پرداخته میشود. فصل چهارم شامل اولین بخش طراحی است که در آن معماری مناسبی برای ساختار توریسم الکترونیکی ارائه شده است . این ساختار مبتنی بر مطالعاتی است که در حوزه کاربردی و با مراجعه به سازمان گردشگری و میراث فرهنگی انجام شد و حاصل مطالعات و مذاکرات طولانی با کارشناسان این حوزه بود. برای هر عامل ساختار از دیدگاه دیتابیس و ارتباطات به گونه ای ارائه شد که در مرحله پیاده سازی قابل اجرا باشد در اصل این فصل منجر به چاپ مقاله ای در IEEE Proceeding شد که در کنفرانس مهم DEXA در پراگ به صورت حضوری ارائه شد.

همچنین برای آگاهی از کاربردهای IT در توریسم و میراث فرهنگی در کنفرانس 2004 EVA با همین موضوع در فلورانس ایتالیا شرکت نموده که تجربیات ارزشمندی در این حوزه از کشورهایی نظیر ایتالیا و فرانسه که پیشرو در مقوله میراث فرهنگی و توریسم هستند به دست آمد. در پنجمین فصل اقداماتی که در مسیر پیاده سازی عاملهای نمونه انجام گرفت ارائه شده است. زبان برنامه نویسی مورد استفاده در پیاده سازیها C# و دیتابیس مورد استفاده SQLSERVER بود. اولین نرم افزار به صورت آزمایشی شامل برنامه توصیه گر برای یک کتابفروشی بود . پس از آن دو برنامه برای توصیه به مشتریان یکی در حوزه توریسم و دیگری در زمینه فروشگاههای الکترونیکی پیاده سازی شد. این دو پیاده سازی منجر به ارائه دو مقاله و پذیرش چاپ در International journal of Business Information systems و دیگری در proceeding of ICCMSE conference گردید.

ایده مورد استفاده در این دو مقاله قابل شبیه سازی برای سیستم توصیه گر و تصمیم یار توریسم در ابعاد مختلف و نیز در بسیاری از کاربردهای تجارت الکترونیکی است. به ویژه الگوریتمی برای استفاده در چرخدستی های هوشمند جدید IBM ارائه شد که از نوآوری مناسبی برخوردار است و برنامه کامپیوتری آن بطرز مناسبی پاسخ داد. مقاله مربوط به آن نیز پذیرش نهایی شد و در نوبت چاپ قرار گرفته است. در بخشهای پایانی به ارائه نتیجه گیری و ارزیابی فعالیتها و ارائه نظرات برای ادامه تحقیقات پرداخته شده است.

ads ads
mahak kahrizak

mailپست الکترونیک: info@ tourismscience .ir

SMSسامانه پیام کوتاه: 3000705030 (جهت دریافت پاسخ: ممکن است پیامک های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشید)

contactفرم تماس با ما: کلیلک نمایید
account شماره حسابهای ما: کلیلک نمایید
privacyحریم شخصی کاربران و رفع مسئولیت: کلیک نمایید
 

rss

gpls

face

fina1l

 

 علم گردشگری با آغاز نوروز 1388 و با هدف گسترش دانش محور و اصولی گردشگری در سطح کشور فعالیت خود را آغاز نمود. این مجموعه همواره سعی نموده است تا با استفاده از استعداد فعالان این صنعت نسبت به نشر هدفمند قواعد گردشگری در سطح کشور بپردازد. آنچه در علم گردشگری منتشر می شد حاصل تلاش دانشجویان، فارق التحصیلان، اساتید، شاغلین و تمامی علاقمندان دلسوز ....

 

ادامه مطلب