تحلیل SWOT در گردشگری روستایی

رسول غفارزاده

برنامه ريزي استراتژيك که به گردشگری روستایی تاکید دارد، اساساً بر پايه تنظيم تغييرات در محيط عملياتي قرار دارد. پس روش هاي برنامه ريزي متنوعي براي تحليل تعامل بين محيط داخلي و خارجي وجود دارد. و تحليل نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهديدها (SWOT)،ابزاري معمول براي تحليل محيط داخلي و خارجي جهت دستيابي به رويكردي سيستماتيك و پشتيباني موقعت هاي تصميم گيري را پشتیبانی می کند. مهم ترين عوامل داخلي و خارجي در آينده يك كسب و كار عوامل استراتژيك هستند. این عوامل در تحليل SWOT خلاصه می شوند.مرحله نهايي فرايند برنامه ريزي استراتژيك، كه در آن SWOT گام ابتدايي است، تدوين استراتژي است كه منجر به رابطه مناسب بين عوامل داخلي و خارجي شود.

 

elements of a swot analysis

در صورت استفاده صحیح، SWOT می تواند پایه خوبی برای شکل گیری استراتژی ارائه دهد اما SWOT نمی تواند روش جامعی در مواقع تصمیم گیری به دست دهد.SWOT عموماً عوامل را در تحليل مشخص مي كند و معمولاً تك تك عوامل به صورت كوتاه و بسيار عام توصيف مي شود. بعلاوه SWOT تعيين تحليلي اهميت عوامل يا گزينه هاي تصميم گيري را بر اساس عوامل به دست نمي دهد. استفاده از SWOT به تنهایی بیشتر تحلیل های کیفی در فرایند برنامه ریزی ارائه می دهد و بر اساس قابلیت ها و تخصص افرادی که در این فرایند مشارکت دارند، بستگی دارد. در خقیقت نتایج تحلیل SWOT بررسی ناقصی از عوامل داخلی و خارجی است. در این مطالعه نشان می دهیم چگونه می توان از برخی نقاط ضعف SWOT پرهیز کرد و چگونه می توان پشتیبان تصمیم جامع تری ارائه کرد.

طبق گفته لين(Lane)، گردشگري روستايي هم در مقياس و هم در كاركرد با ساير بخش هاي گردشگري متفاوت است. نیلسون(Nilson) معتقد است جذابیت گردشگری روستایی به خاطر ابعاد فرهنگی است که مردم ساکن در آن به آن می دهند. اکوتوریسم را نیز می توان زیر مجموعه ای از گردشگری روستایی دانست چرا که هدف آن امنیت بخشی به کارکردهای اجتماعی و اکولوزیکی مناطق زراعی دارای جمعیت است. هدف این مطالعه آزمایش و نشان دادن قابلت استفاده از ابزارهای جدید برنامه ریزی در برنامه ریزی گردشگری است. کار برنامه ریزی پرسش به این پاسخ است که آیا فرهنگ می تواند عامل موفقیت در گردشگری روستایی باشد یا نه. در اين تحليل از تفكر ارزش محور بعنوان رويكرد تئوريكي عام تصميم گيري و روش A`WOT بعنوان روشي خاص براي تحليل موقعيت هاي تصميم گيري استراتژيك استفاده شده است.

{jcomments on}

ads ads
mahak kahrizak

mailپست الکترونیک: info@ tourismscience .ir

SMSسامانه پیام کوتاه: 3000705030 (جهت دریافت پاسخ: ممکن است پیامک های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشید)

contactفرم تماس با ما: کلیلک نمایید
account شماره حسابهای ما: کلیلک نمایید
privacyحریم شخصی کاربران و رفع مسئولیت: کلیک نمایید
 

rss

gpls

face

fina1l

 

 علم گردشگری با آغاز نوروز 1388 و با هدف گسترش دانش محور و اصولی گردشگری در سطح کشور فعالیت خود را آغاز نمود. این مجموعه همواره سعی نموده است تا با استفاده از استعداد فعالان این صنعت نسبت به نشر هدفمند قواعد گردشگری در سطح کشور بپردازد. آنچه در علم گردشگری منتشر می شد حاصل تلاش دانشجویان، فارق التحصیلان، اساتید، شاغلین و تمامی علاقمندان دلسوز ....

 

ادامه مطلب