تحلیل SWOT در گردشگری روستایی
رسول غفارزاده
برنامه ريزي استراتژيك که به گردشگری روستایی تاکید دارد، اساساً بر پايه تنظيم تغييرات در محيط عملياتي قرار دارد. پس روش هاي برنامه ريزي متنوعي براي تحليل تعامل بين محيط داخلي و خارجي وجود دارد. و تحليل نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهديدها (SWOT)،ابزاري معمول براي تحليل محيط داخلي و خارجي جهت دستيابي به رويكردي سيستماتيك و پشتيباني موقعت هاي تصميم گيري را پشتیبانی می کند. مهم ترين عوامل داخلي و خارجي در آينده يك كسب و كار عوامل استراتژيك هستند. این عوامل در تحليل SWOT خلاصه می شوند.مرحله نهايي فرايند برنامه ريزي استراتژيك، كه در آن SWOT گام ابتدايي است، تدوين استراتژي است كه منجر به رابطه مناسب بين عوامل داخلي و خارجي شود.
بیانیه ماموریت موزه ها
پس از انجام تحلیل محیطی، موزه دارای اطلاعات کافی برای ایجاد ماموریتی که ریشه در شرایط واقعی دارد را بدست آورده است. اولین سوالی که در زمان طراحی بیانیه ماموریت یک موزه مطرح می گردد این است که "هدف ما چیست؟". این اهداف میتواند تحقیقاتی، آموزشی و یا حفاظت از آثار باشد. عوامل مختلفی می توانند در شکل گیری این ماموریت دخیل باشند: تاریخچه گذشته موزه، سنتهای غالب در موزه، ترجیحات فعلی مدیریت و کارکنان موزه، محیطی که موزه در آن به فعالیت می پردازد، منابعی که موزه در اختیار دارد و شایستگی های که موزه برخوردار است.
برندینگ استقراضی، هوای ابری خطوط هوایی در سال 93
مدتی پیش صحبت هایی در خصوص ورود ناوگان هوایی قطر به عرصه پروازهای داخلی ایران مطرح شده بود که مجدداً با نزدیکی سیاستهای استراتژیک ایران با قطر، آزادسازی بلیت هواپیمای شرکتهای داخلی هوایی و در نهایت آزادسازی حامل های انرژی تحت قانون هدفمندی یارانه ها، مطرح شده و احتمال اجرایی شدنش ذهن بخشهای مختلف عرصه هوایی کشور را مشغول نموده است.